вівторок, 25 серпня 2015 р.

Толерантніст – це культура добрих манер та вчинків


                                                                      З.П.Ткаченко
                                                                                вчитель математики
   Фурманівської ЗШ І-ІІ ст.
                  Новоукраїнського району
                  Кіровоградської області



Толерантніст – це культура добрих манер та вчинків
(Бесіда-тренінг для учнів 8 класу)
Мета і завдання : вчити учнів виявляти толерантність до думок, поглядів, поведінки інших людей; визначати значення толерантності в житті людей та в суспільстві; розвивати вміння висловлювати власну думку;  засвоювати навички толерантної по­ведінки; виховувати терпиме ставлення до інших.
Обладнання: висловлювання про толерантність, плакати, ручка, зошит(або листочок).

ХІД уроку
І.Організаційна частина
Сьогодні ми з вами будемо знайомитися з основними принципами
толерантності. Термін толерантність у тлумачному словнику пояснюється як
терпимість до чужої думки, вірування, поведінки. Толерантність є основою
людських взаємин, уміння жити за принципом: стався до людей так, як ти хочиш, щоб вони відносилися до тебе.
Тренінгова гра «Знайомство».
(Рекомендація: всі сидять у колі.)

Вправа 1.
Той, хто у центрі кола (учитель), звертається до всіх: "Пересядьте ті, у кого є сестри". Сам він намагається зайняти місце в колі. Той, хто залишається, продовжує гру-знайомство, намага­ючись пересаджувати групу за спільними ознаками (вивчають анг­лійську, французьку, німецьку мови, співають, грають на музичних інструментах), з метою якнайбільше дізнатися про учасників тре­нінгу.
Вчитель. А зараз проведемо кілька тренінгових вправ для створення позитивного настрою.
Вправа 2. «Притча про аксакала»
 Помирає в одному поселенні старий аксакал. Прийшли до нього люди попрощатися, та й говорять: «скажи нам, мудрий старий, як вдалося тобі створити такий порядок у сімї, що усі сини й невістки, дочки і зяті жили разом у мирі та злагоді». Не може вже говорити старий – подають йому папір та олівець, і він довго пише. І коли випадає з рук вмираючого аркуш, дуже здивувалися усі – там сто раз було написане одне слово. Вгадайте, яке? (Терпимість).
Вправа 3. «Чим ми схожі?»
Об’єднати учнів у підгрупи по троє. Завдання: знайти і записати 5 спільних і відмінних рис між ними. Далі зачитують.
Питання:
Чи можемо ми бути всі між собою однаковими?
Як нам ставитися до того, що всі ми відрізняємося один від одного.
Висновок. Такі вправи налаштовують учасників тренінгу на продуктивну роботу, створюють комфортну обстановку у колективі.

Основна частина тренінгу.
 1.Анкетування „Ваш рівень толерантності”.
      Учитель: Свою терпимість, розуміння ми можемо проявляти по-різному, можна сказати, на різних рівнях:
-         відсторонено, без зайвої критики;
-         витримано, спокійно, вичікуючи компромісного для усіх варіанту;
-         доброзичливо, активно розуміючи мотиви такої поведінки людини, намагаючись допомогти в разі необхідності.
Для того, щоб досягти успіху в житті, не витрачати сил на конфлікти, „побутові війни”, доцільно сформувати в собі толерантність як рису характеру.
     На якому рівні така риса як толерантність розвинена у вас, допоможе зясувати анкета.
Анкета
1.     Дмитро має нетипову для хлопця зачіску – занадто довге волосся. Як поводитися тим, кому такий стиль не подобається?
а) постійно демонструвати своє невдоволення
б) вимагати дотримуватися на заняттях у школі загального стилю одягу та зачіски
в) виходити з того, що людина має право на самовираження й може робити що завгодно зі своїм волоссям
2. Оксана часто пропускає уроки без поважних причин. Як ставитись до цього?
а) засуджувати ці вчинки
б) вважати, що це її особиста справа і не втручатися
в) з розумінням поставитися до проблем Оксани і поступово заохочувати її до навчання
      3. Вадим постійно виявляє неповагу до інших, брутальність до своїх однокласників. Що робити?
а) відповідати брутальністю на брутальність
б) прагнути уникати спілкування
в) вияснити мотиви такої поведінки, проводити з хлопцем розяснювальну роботу
      4. Ваша подруга одягла на вечірку вбрання, яке їй не личить та й недоречне на цьому заході. Що ви зробите, аби ваша подруга не була посміховиськом?
а) запропоную ультиматум: або вона переодягається, або йде відпочивати сама
б) натякну, що вона має кумедний вигляд
в) коректно вкажу їй на недоречність такого вбрання.
      5. Ви – прихильник здорового способу життя. Ваш молодший брат не робить зарядки, палить, нераціонально харчується. Що ви робитимете?
а) розповім батькам, нехай вони вирішують, що робити
б) зроблю вигляд, наче нічого не помічаю
в) пояснюватиму переваги здорового способу життя й залучатиму до спільних занять спортом.
Оцінюємо отримані результати: а) - 1 бал, б) – 2 бали, в) – 3 балів
Підраховуємо загальну кількість балів:

Вчитель. 5 балів – ви досить категорична, негнучка, нетерпима до інших людина.
Маючи таку позицію, ризикуєте залишитися самотнім! Розпочніть з обдумування такого вислову: „Всі люди різні – не кращі й не гірші, а просто різні”.

6-10 балів – характеризуєтесь як дещо відсторонена особистість із      життєвим принципом „Моя хата – скраю, я нічого не знаю” або маєте велику витримку щодо поведінки, думок, традицій інших людей. По-перше намагайтеся визначити межу вашої терпимості! По-друге, зважте, аби вас не називали надто байдужою людиною.

11-15 балів –прийміть вітання! Ви –толерантна особистість, цінуєте людей, поважаєте їхні почуття, переконання, незалежно від того, чи збігаються вони з вашими. Зберігайте „Своє обличчя”! 

2.Діагностика толерантної особистості.
Учитель: Яку людину можна вважати толерантною? Які риси зазвичай має така людина? Ці питання спробуємо зясувати за допомогою опитувальника, який лежить перед кожним із вас.
Завдання. Спочатку з перелічених рис виберіть три, які на вашу думку, у вас яскраво виражені. В колонці А навпроти цих рис поставте знак „+”. Потім у колонці Б виберіть три риси, які на ваш погляд, повинні обовязково бути в ідеальної толерантної особистості, й проти них також поставте знак  „+”. Цей бланк залишиться у вас, тому будьте якомога відвертішими.
     Заповнюючи опитувальник, ви зможете зміцнити своє уявлення про толерантну особистість, продіагностувати себе, а також порівняти своє уявлення з уявленням усього класу про толерантну особистість.
      (Потім слід підрахувати кількість тих, хто відзначив першу рису як основну в толерантної особистості, потім другу і так за усіма 10 рисами. Кількість відповідей заносять у колонку бланка і записують на дошці. Підраховують кількість відповідей за кожною рисою. Потім визначають рейтинг рис. Отримують груповий портрет толерантної особистості).
      Учитель: Що нового ви дізналися після цієї діагностики? Чи є в нашому класі толерантні особистості?
Зразок бланка опитувальника
Риси толерантної особистості
А
Б
1
Терпіння


2
Почуття гумору


3
Доброзичливість


4
Уміння слухати


5
Здатність співпереживати


6
Альтруїзм


7
Уміння поставити себе на місце іншої людини


8
Уміння володіти собою (витримка)


9
Довіра


10
Чуйність



ІІІ.«Лаконічні вислови»
Учитель. Спробуйте коротко висловити думку: що означає толерантність?
Орієнтовні відповіді учнів:
—   Співробітництво,  дух партнерства.
—   Готовність миритися з чужою думкою.
—   Повага людської гідності.
—   Повага прав інших.
—   Прийняття іншого таким, яким він є.
—   Здатність поставити себе на місце іншого.
—   Повага права бути іншим.
—   Визнання рівності інших.
—   Терпимість до чужих думок, вірувань і поведінки.
—   Відмова від домінування шкоди й насильства.
Висновок учнів: Отже, толерантність – це повага, прийняття і розуміння багатого розмаїття світової культури.
Кілька порад для учнів на кожен день:
-         будьте готові до того, що всі люди різні – не кращі й не гірші, а просто різні;
-         навчіться сприймати людей такими, якими вони є, не намагайтесь змінити в них те, що нам не подобається;
-         цінуйте в кожній людині особистість і поважайте її думки, почуття, переконання, незалежно від того, чи збігаються вони з вашими;
-         зберігайте „своє обличчя”, знайдіть себе і за будь-яких обставин залишайтеся самим собою.
ІV.Рефлексія.
Запитання до учнів:
 Чи змінилися власні стереотипи поведінки в класі після проведеного тренінгу?
Чи сприйняли беззаперечно позицію однокласників щодо вирішення конфліктних ситуацій?
Чи повністю погоджуєтесь з текстом вірша «Толерантність врятує світ»?
Толерантне ставлення людини
Збереже планету від негод,
Розрубає мотлох павутини,
Переріже нитку перешкод.
Толерантне ставлення до всього
Збереже, врятує і спасе,
Допоможе вгледіть перемогу,
Допоможе витримати все.
Будь завжди нестримним вільнодумцем,
Свої мрії пензлем намалюй.
Освіти  життя яскравим сонцем,
Толерантний Всесвіт побудуй.
Вчитель. Дякую за співробітництво. Зичу вам взаєморозуміння і взаємоповаги, миру і злагоди.

Список використаних джерел
  1. Кравець О. Вчимося бути толерантними: (бесіда-тренінг, 9-11 кл.) / О. Кравець // Моральне та громадянське виховання. – Х.: Основа, 2008. – С.105-107.

2. Валюх Т. Людина починається з добра / Т. Валюх // Позакласний час. -2010. - № 9. – С. 41-42.

 3. Нестерова О. Поняття про толерантність: (для учнів 5-8 класів): [бібліотечна лекція] / О. Нестерова // Шкільний бібліотекар. – 2011. - №2. – С. 15-16.

Немає коментарів :

Дописати коментар